BLOGI

Neljä lasten liikuntavinkkiä!

Liikkuminen edistää lapsen terveyttä ja motorisia taitoja. Lähde liikkeelle
koko perheen voimin!

Liikuntaa päivittäin
Tärkeintä on liikkua. Liikuntaa saa arkisista touhuista ja hipasta, polttopallosta ja
piilosesta pihalla. Kouluun ja vanhempien kanssa kauppaan kannattaa mennä
pyöräillen tai kävellen, jos se vain on mahdollista.

Lapsen oma päätös
Lapsella on intoa urheilla, jos laji on mieleinen. Anna lapsen päättää oma lajinsa
ja se, haluaako hän treenata ohjatusti ja miten paljon.

Kestävyys, voima ja notkeus, pirteys
Kestävyyttä parantavat esimerkiksi kävely ja hiihto, voimaa ja notkeutta
vaikkapa lihaskuntoharjoittelu ja tanssi, ja pirteyttä lisää arkena
välituntiliikunta.

1,5–2 tuntia päivässä
Alakoululaisten pitäisi liikkua 1,5–2 tuntia päivässä. Yläkoululaisen pitäisi
liikkua vähintään 1,5 tuntia päivässä. Joka päivä pitäisi olla myös hengästyttävää
liikuntaa, jolloin syke nousee.

Lähteitä: ukkinstituutti.fi, sydan.fi, marathon.se

X